Verantwoordelijke Hulpdienst
Onze afdeling is op zoek naar een nieuwe Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst.
Verantwoordelijkheden
Je bent verantwoordelijk voor het eerste contact met organisatoren van evenementen tot en met het luisteren naar feedback van de hulpverleners die er aanwezig waren.
Uiteraard kan je zelf ook deelnemen aan deze preventieve hulpacties.
Overzicht
- preventieve hulpacties:
- organisatie op afdelingsniveau in het werkgebied van de afdeling;
- bijstand verlenen aan andere afdelingen, de provincie en het gemeenschapsniveau;
- rampenhulpverlening:
- opstellen en bewaren van het alarmdossier van de afdeling;
- gegevens van het alarmdossier aan het provinciale niveau bezorgen;
- ziekenwagendienst: organisatie van een efficiënte ziekenwagendienst;
- omkaderend:
- rekrutering van hulpdienstmedewerkers;
- opleidingen en bijscholingen van hulpdienstmedewerkers verzekeren en stimuleren;
- taakverdeling onder de hulpdienstmedewerkers;
- regelmatige werkvergadering met hulpdienstmedewerkers;
- beheren persoonlijke dossiers hulpdienstmedewerkers;
- doeltreffende gebruik en onderhoud van materiaal (i.s.m. afdelingseconoom);
bewaren van administratieve documenten van de Hulpdienst op afdelingsniveau; - zorgen voor een doeltreffend gebruik van financiële middelen;
- actieve medewerking aan activiteiten ingericht door het provinciaal of gemeenschapsniveau.
Vereisten
Opleiding
Om deze functie te kunnen opnemen zijn een aantap voorwaarden waarvan de voornaamste: houder zijn van de sanitaire bekwaamheid Eventhulpverlener of hoger. Dit is een opleiding om als hulpverlener deel te nemen aan preventieve hulpacties.
Indien je deze opleidining nog niet genoten hebt kan starten in onze afdeling als vrijwilliger en verder doorgroeien naar verantwoordelijke na het volgen vanonderstaande opleidingen:
- Verzorging (tot 31/12/2021) of Eventhulpverlener (vanaf 01/01/2022 verplicht) of hoger;
- Oriënteringsmodule voltooid hebben;
- houder zijn van de kwalificatie Transmissie/ASTRID (tot 31/12/2021) of Radiocommunicatie (vanaf 01/01/2022 verplicht);
- houder zijn van de kwalificatie Leiding1;
- houder zijn van de kwalificatie Leiding 2;
- houder zijn van de kwalificatie Leiding 3.
Persoonlijke kwaliteiten
- beschikken over organisatorische en administratieve kwaliteiten;
- kennis van PC-gebruik;
- kunnen samenwerken in teamverband;
- kunnen leiding geven aan een groep vrijwilligers op afdelingsniveau;
- medewerkers kunnen motiveren;
- sociaal ingesteld en luisterbereid zijn;
- beschikken over een analytische geest en organisatorisch inzicht;
- contactvaardig zijn, zowel naar interne als externe partners toe.