* VRAGEN
Wat Moet ik doen om een hulpmiddel te lenen?
Je hoeft aan geen enkele voorwaarde te voldoen om een hulpmiddel te lenen. Het Rode Kruis is er voor iedereen. Je komt gewoon naar een uitleenpunt en we helpen je met plezier verder. Voor je weer naar huis gaat demonstreren we graag hoe je het hulpmiddel gebruikt, waarop je best even let en hoe je het in goede staat houdt. Je krijgt ook een folder over het hulpmiddel mee naar huis, zodat je alles nog eens rustig kan nalezen.
Wat kost het om een hulpmiddel te ontlenen?
Degelijk materiaal aankopen, onderhouden, regelmatig vernieuwen en een opslagplaats voorzien, kost geld. Daarom vragen we een klein bedrag als huur daarnaast vragen we bij elke ontlening een waarborg. Als je het hulpmiddel in goede staat terugbrengt, krijg je de waarborg volledig terug. Alleen als het hulpmiddel beschadigd of gewoonweg niet teruggebracht wordt, houden we de volledige of deel van de waarborg in.
Hoelang kan ik een hulpmiddel ontlenen?
Normaal bedraagt de uitleenperiode maximaal een half jaar met verlenging tot een jaar. Voor een langere periode is het meestal interessanter dat je het hulpmiddel zelf aankoopt. Het Rode Kruis verkoopt zelf geen hulpmiddelen, maar we kunnen je wel helpen bij je aankoop. We geven je graag enkele adressen van firma’s door.
Kan je rolstoel moeilijk mee op vakantie?
Met een rolstoel of looprek op vakantie gaan, is onpraktisch. Meestal kunnen we een hulpmiddel op je vakantiebestemming, ook in het buitenland voorzien. Neem hiervoor minstens een maand vooraf contact op met de hoofdzetel. (Rode Kruis-Vlaanderen, Motstraat 40, 2800 Mechelen. Tel. 015 44 35 07, Rode Kruis Vlaanderen)