Gezocht: Verantwoordelijke Hulpdienst
Op lokaal niveau wordt de Hulpdienst geleid door de afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst. Hij/zij kan worden bijgestaan door één of twee adjuncten en hulpverleners van de Hulpdienst.
Aanstelling door: afdelingsvoorzitter (Handvest, art. 117)
Rapporteert aan: afdelingsvoorzitter (Handvest, art. 104)
Taken:
- preventieve hulpacties:
- organisatie op afdelingsniveau in het werkgebied van de afdeling;
- bijstand verlenen aan andere afdelingen, de provincie en het gemeenschapsniveau; rampenhulpverlening:
- opstellen en bewaren van het alarmdossier van de afdeling;
gegevens van het alarmdossier aan het provinciale niveau bezorgen;
ziekenwagendienst: organisatie van een efficiënte ziekenwagendienst; - omkaderend:
- rekrutering van hulpdienstmedewerkers;
- opleidingen en bijscholingen van hulpdienstmedewerkers verzekeren en stimuleren;
- taakverdeling onder de hulpdienstmedewerkers;
- regelmatige werkvergadering met hulpdienstmedewerkers;
- beheren persoonlijke dossiers hulpdienstmedewerkers;
- doeltreffende gebruik en onderhoud van materiaal (i.s.m. afdelingseconoom);
- bewaren van administratieve documenten van de Hulpdienst op afdelingsniveau;
- zorgen voor een doeltreffend gebruik van financiële middelen;
- actieve medewerking aan activiteiten ingericht door het provinciaal of gemeenschapsniveau.
Functieprofiel: bovenop het profiel vastgelegd in het Handvest van Rode Kruis-Vlaanderen gelden volgende profielvereisten:
- minimumleeftijd 18 jaar
- voldoen aan het algemeen profiel voor mandaten en officiële functies;
- fysiek geschikt zijn voor het uitvoeren van de toevertrouwde taken.
Persoonlijke kwaliteiten:
- beschikken over organisatorische en administratieve kwaliteiten;
- kennis van PC-gebruik;
- kunnen samenwerken in teamverband;
- kunnen leiding geven aan een groep vrijwilligers op afdelingsniveau;
- medewerkers kunnen motiveren;
- sociaal ingesteld en luisterbereid zijn;
- beschikken over een analytische geest en organisatorisch inzicht;
- contactvaardig zijn, zowel naar interne als externe partners toe.
Opleiding en ervaring:
- houder zijn van de sanitaire bekwaamheid Verzorging (tot 31/12/2021) of Eventhulpverlener (vanaf 01/01/2022 verplicht) of hoger;
- Oriënteringsmodule voltooid hebben;
- houder zijn van de kwalificatie Transmissie/ASTRID (tot 31/12/2021) of Radiocommunicatie (vanaf 01/01/2022 verplicht);
- houder zijn van de kwalificatie Leiding1;
- houder zijn van de kwalificatie Leiding 2;
- houder zijn van de kwalificatie Leiding 3.
Overgangsperiode:
Indien men zich voor deze functie kandidaat wil stellen, maar niet aan alle opleidingsvoorwaarden voldoet, kan er voor deze functie een tijdelijke overgangsperiode van twee jaar (ingang vanaf datum van aanstelling) gehanteerd worden. Hierbij kan de persoon reeds worden aangesteld in de functie, maar dient binnen de twee jaar alle vereiste opleidingen af te ronden. Bij het invoeren van de overgangsperiode worden volgende normen gehanteerd:
De voorwaarden voor elk profiel om in aanmerking te komen voor de overgangsperiode zijn:
- Houder zijn van de sanitaire bekwaamheid verzorging (tot 31/12/2022) of Eventhulpverlener (verplicht vanaf 1/1/2023) of hoger;
- De oriënteringsmodule voltooid hebben;
- Houder zijn van de kwalificatie Transmissie / Astrid (tot 31/12/2021) of Radiocommunicatie (verplicht vanaf 1/1/2022);
- Houder zijn van de kwalificatie Leiding 1 OF
- De opleiding verantwoordelijke gevolgd hebben en deze functie tijdelijk onderbroken hebben.
- Indien een persoon zich kandidaat stelt voor één van bovenstaande functie en hij / zij volgde in het verleden de opleiding “Verantwoordelijke” en deze functie werd niet onderbroken, kan deze persoon meteen worden aangesteld. De opvolging en handhaving van deze voorwaarden en de overgangsperiode ligt bij de provincies.