Voka en Rode Kruis-Vlaanderen roepen bedrijven op om plasma te doneren

Red levens in een uur: bedrijven geven het goede voorbeeld met plasmadonaties.

Voka en Rode Kruis-Vlaanderen lanceren vandaag het project ‘Onderneming met een groot hart’, een initiatief dat bedrijven aanspoort om hun medewerkers te motiveren samen plasma te doneren in een van de 14 donorcentra in Vlaanderen. Dit project heeft als doel de noodzakelijke plasmareserves te verhogen om levensreddende medicatie en behandelingen te blijven waarborgen.

Waarom meer plasma nodig is

Rode Kruis-Vlaanderen streeft ernaar om dit jaar 5% meer plasma te verzamelen dan vorig jaar, wat neerkomt op het equivalent van 7.500 liter plasma of ongeveer 5.500 nieuwe donoren. De vraag naar plasma stijgt al jaren en zal dat ook blijven doen. Door meer plasma in België te verzamelen, kunnen we onafhankelijker worden van buitenlandse plasma-invoer, wat cruciaal is voor de betaalbaarheid en beschikbaarheid van levensreddende medicatie voor patiënten met stollingsstoornissen, ernstige brandwonden, hemofilie en immuunziektes.

Onderneming met een groot hart

Met het project ‘Onderneming met een groot hart’ willen Voka en Rode Kruis-Vlaanderen bedrijven aanmoedigen om hun medewerkers – individueel of als team – te motiveren om plasma te komen geven. Bedrijven kunnen eenvoudig aan het project deelnemen door zich te registreren op onze website. Na registratie ontvangt het bedrijf een unieke link en een promotieposter met QR-code om de deelname voor de medewerkers te vergemakkelijken. Werknemers worden aangemoedigd om in groepsverband, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze of als teambuilding, plasma te doneren. Individuele donaties zijn uiteraard ook altijd welkom.

Fritz Schiltz, Directeur beleidsondersteuning & projecten bij Rode Kruis-Vlaanderen, licht toe: “We zijn zeer blij met deze samenwerking. In Vlaanderen is er een sterke donortraditie bij de bevolking, maar vanuit de bedrijfswereld is er nog veel potentieel. Dat Voka samen met haar leden hieraan wil bijdragen, vinden we een schitterend initiatief waarvoor we hen dankbaar zijn."

"‘Onderneming met een groot hart’ is een kans voor ondernemingen en hun medewerkers om maatschappelijk engagement concreet te maken. Wie plasma doneert, draagt bij aan de gezondheid van iedereen. We roepen onze leden op om deel te nemen en het vor hun medewerkers mogelijk te maken plasma te doneren bij het dichtstbijzijnde donorcentrum. We kijken ernaar uit om hier samen met Rode Kruis-Vlaanderen een succes van te maken.” aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka, Vlaams netwerk van ondernemingen.

Elk bedrijf met geregistreerde donaties ontvangt sowieso het label 'Onderneming met een groot hart'. Dit label toont aan de buitenwereld het sociale engagement van de onderneming. Dagelijks wordt bijgehouden hoeveel werknemers van de deelnemende bedrijven hebben gedoneerd. Bedrijven met het hoogste percentage donoren worden hoger gerankt. In mei 2025 wordt aan de topbedrijven per donorcentrum het label "Onderneming met het grootste hart" uitgereikt.

Peter Verboven, CEO van TagTeam, deelt zijn ervaring: “Toen we van dit project hoorden, was het voor ons een no-brainer om onmiddellijk deel te nemen. Het enthousiasme binnen ons bedrijf om gezamenlijk plasma te doneren is groot. Ondertussen hebben we al 35 plasmadonaties op onze naam staan en we zijn nog maar net begonnen. We raden alle bedrijven aan om mee te doen met dit project.”

“Een van de waarden van delaware is “care”, zowel voor onze omgeving als voor onze medemens. Deze actie van Voka en Rode Kruis-Vlaanderen is een zeer mooi initiatief om mensen bewuster te maken van het tekort aan plasma in België. Wij sporen de #peopleofdelaware dan ook graag aan om meer plasma te doneren – tijdens de lunchpauze, als teambuilding of na het werk. In het verleden organiseerden we reeds gezamenlijke bloeddonaties, dus enthousiasme zal er zeker zijn bij onze collega’s! Daarnaast hebben we een gezamenlijke donatie ook gepland n.a.v. het 10-jarig bestaan van WeCare, onze werkgroep rond liefdadigheidsinstellingen.” voegt Evelien Vanhooren, partner bij delaware.

Sammy Colson, CEO van Springbok Agency deelt het enthousiasme rond dit initiatief: “Als digitaal en creatief communicatiebureau voelen we de verantwoordelijkheid om te werken aan een betere toekomst, om zinvolle veranderingen te realiseren via de merken en bedrijven waarvoor we werken. Dit streven naar positieve impact overstijgt ons klantenwerk. Ook als werkgever moedigen we onze mensen aan om impact te maken door bij te dragen aan initiatieven als deze. Dat we buren zijn, maakt het des te meer een no-brainer."

Meer informatie en inschrijven