Online donorportaal: veelgestelde vragen
Via het online donorportaal kan je een afspraak maken voor je bloed- of plasmadonatie. Vooraf een afspraak maken is verplicht, of je nu komt doneren in onze donorcentra of op de mobiele bloedinzamelingen. Via het donorportaal krijg je ook zicht op de niet-medische informatie die wij over jou bewaren. Je vindt er bijvoorbeeld jouw donatiegescheidenis terug en wanneer je weer in aanmerking komt voor een volgende donatie.
Heb je nog vragen? Dan kan je mailen naar bloed@rodekruis.be of ons telefonisch contacteren op 015 44 39 99.
Wens je telefonisch een afspraak te maken? Dat kan via het nummer 0800 777 00 op de volgende momenten: maandag-donderdag van 8u30-20u // vrijdag van 8u30 tot 18u // zaterdag van 11u tot 18u.
1. Aanmelden in het donorportaal
1a. Hoe meld ik me, als gekende donor, voor de eerste keer aan in het nieuwe donorportaal?
Heb je reeds gedoneerd? Elke donor moet vanaf 24 maart 2024 eenmalig een nieuw account aanmaken op ons vernieuwde donorportaal. Ook wie reeds een account had in het vorige donorportaal moet zich registreren om zijn gegevens te bevestigen.
1. Maak een account aan
Om je te registreren bij je eerste bezoek sinds 24 maart 2024, vul eerst je e-mailadres in en klik op ‘registreren’.
Tip: gebruik hier je e-mailadres dat al gekend is bij Rode Kruis-Vlaanderen! Dat maakt je registratie straks eenvoudiger.
Nu kan je een wachtwoord ingeven. Kies een wachtwoord met minstens 1 kleine letter, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 speciaal teken (bijvoorbeeld @ of $). Je wachtwoord moet minstens 8 tekens lang zijn. Voer je wachtwoord in en klik op ‘registreren’.
2. Activeer je account
Je account is nu aangemaakt, maar je moet het nog activeren. Daarvoor heb je een e-mail gekregen in de inbox van het e-mailadres dat je net hebt opgegeven.
Tip: heb je geen e-mail ontvangen? Dan heb je wellicht een typefout gemaakt in je e-mailadres. Controleer of je gegevens juist zijn en verzendt de e-mail opnieuw.
Open de e-mail en klik op ‘activeer account’.
Vanuit de e-mail opent het donorportaal. Klik nu nogmaals op ‘activeer account’.
Je account is geactiveerd! Je kan je nu voor het eerst aanmelden op het nieuwe donorportaal. Klik op ‘hier’ om naar het donorportaal te gaan.
3. Vervolledig je profiel
Vul nu je e-mailadres in en klik op ‘doorgaan’.
Vul nu het wachtwoord in dat je daarstraks gekozen hebt.
Tip: Je kan hier je gebruikersnaam bewerken. Let wel op want je zal met deze gebruikersnaam volgende keer dan ook moeten inloggen. Je kan dus kiezen om gewoon je e-mailadres te behouden als gebruikersnaam.
Nu zijn er 2 mogelijkheden.
- Optie 1: Registreerde je zonet met je e-mailadres dat al gekend is bij Rode Kruis-Vlaanderen?
Dan vullen wij je gegevens automatisch aan. Je duidt enkel nog je taalvoorkeur aan en in welke bloedproducten je interesse hebt om te doneren. Daarna klik je op ‘registreren’.
Je registratie is klaar! Ga nu naar stap 4. ‘Kom geven!’.
- Optie 2: Registreerde je zonet met een nieuw e-mailadres (lees: een ander e-mailadres dan dewelke je eerder heb opgegeven bij registratie)? Dan kunnen we jou niet herkennen en weten we niet of je een bestaande of een nieuwe donor bent. Klik hieronder dus op 'ja'
Om je te kunnen linken met je reeds bestaande profiel en je donatiegeschiedenis te kunnen zien hebben we je donornummer nodig. Elke donor die ooit bij Rode Kruis-Vlaanderen doneerde, heeft zo’n donornummer. Je vindt die terug onderaan elke nieuwsbrief en op je postdonatiekaart die je ontvangt na elke donatie. Je kan je donornummer ook opvragen via bloed@rodekruis.be.
Zodra je je donornummer hebt, vul je deze in en klik je op ‘bevestigen’.
Ter bescherming van je persoonlijke gegevens, hebben we je een e-mail gestuurd op het e-mailadres dat al in het systeem gekoppeld was aan je donornummer. In die e-mail moet je voor een laatste keer bevestigen dat jij het bent. Open de e-mail en klik op ‘donor account koppelen’.
Tip: Weet je niet meer welk e-mailadres gekoppeld was aan je donornummer? Of heb je geen toegang meer tot die mailbox? Neem dan contact op met bloed@rodekruis.be en we helpen je graag verder.
Nu kunnen wij je gegevens automatisch aanvullen. Je duidt enkel nog je taalvoorkeur aan en in welke bloedproducten je interesse hebt om te doneren. Daarna klik je op ‘registreren’.
4. Kom geven!
Proficiat! Je bent officieel geregistreerd op het donorportaal! Je kan nu makkelijk een afspraak maken om bloed of plasma te doneren in je buurt. We hopen om je snel tegen te komen in één van onze donorcentra of mobiele collectes. Alvast bedankt om te geven!
1b. Hoe meld ik me, als kandidaat donor, voor de eerste keer aan in het nieuwe donorportaal?
Bij je eerste gebruik van het donorportaal dien je je te registreren om een account aan te maken.
1. Maak een account aan
Vul je e-mailadres in en klik op ‘registreren’.
Nu kan je een wachtwoord ingeven. Kies een wachtwoord met minstens 1 kleine letter, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 speciaal teken (bijvoorbeeld @ of $). Je wachtwoord moet minstens 8 tekens lang zijn. Voer je wachtwoord in en klik op ‘registreren’.
2. Activeer je account
Je account is nu aangemaakt, maar je moet het nog activeren. Daarvoor heb je een e-mail gekregen in de inbox van het e-mailadres dat je net hebt opgegeven.
Tip: heb je geen e-mail ontvangen? Dan heb je wellicht een typefout gemaakt in je e-mailadres. Controleer of je gegevens juist zijn en verzendt de e-mail opnieuw.
Open de e-mail en klik op ‘activeer account’.
Vanuit de e-mail opent het donorportaal. Klik nu nogmaals op ‘activeer account’.
Je account is geactiveerd! Je kan je nu voor het eerst aanmelden op het nieuwe donorportaal. Klik op ‘hier’ om naar het donorportaal te gaan.
3. Vervolledig je profiel
Vul nu je e-mailadres in en klik op ‘doorgaan’.
Vul nu het wachtwoord in dat je daarstraks gekozen hebt.
Tip: Je kan hier je gebruikersnaam bewerken. Let wel op want je zal met deze gebruikersnaam volgende keer dan ook moeten inloggen. Je kan dus kiezen om gewoon je e-mailadres te behouden als gebruikersnaam.
Omdat je nog niet gedoneerd hebt, vragen we je eenmalig om je persoonlijke gegevens aan te vullen zoals je geboortedatum, je taalvoorkeur enzovoort. In het onderstaande keuzemenu klik je daarom op ‘Nee’. Er klapt nu een tabblad open waar je je gegevens zelf kan aanvullen. Zodra je klaar bent, klik je op ‘registreren’.
Tip: Je kan deze gegevens op een later tijdstip in het donorportaal nog wijzigen.
Tip: Vink bij ‘interesse’ alle opties aan. Op die manier krijg je over elk bloedproduct informatie en kan je zelf beslissen welk type donatie het beste bij je past.
4. Kom geven!
Proficiat! Je bent officieel geregistreerd op het donorportaal! Je kan nu makkelijk een afspraak maken om bloed of plasma te doneren in je buurt. We hopen om je snel tegen te komen in één van onze donorcentra of mobiele collectes. Alvast bedankt om te geven!
2. Moet ik mij registreren als ik reeds een account had op het donorportaal voor 24 maart 2024?
Op 25 maart 2024 werd een nieuw donorportaal gelanceerd. Sinds die datum vragen wij alle donoren om zich opnieuw te registreren bij hun eerste bezoek aan het vernieuwde donorportaal. Hoe je dit kan doen, vind je terug bij vraag 1a.
3. Telkens ik probeer aan te melden, loop ik vast op een foutmelding. Wat kan ik doen?
Sinds 24 maart 2024 hebben we een nieuw donorportaal. De meest voorkomende foutmelding komt doordat je je opnieuw moet registreren wanneer je voor de eerste keer het vernieuwde donorportaal gebruikt.
Krijg je een foutmelding tijdens of na je registratie, neem dan contact met ons op via bloed@rodekruis.be. Geef hierbij zoveel mogelijk informatie: je voor- en achternaam, je adres, je telefoonnummer en indien mogelijk ook je donornummer.
4. Moet ik mijn donornummer invullen als ik mijn profiel aanmaak op het donorportaal?
Dit is alleen nodig indien je in het verleden reeds gedoneerd hebt en we je e-mailadres niet terugvinden in ons systeem. In deze situatie raden we je aan om dit te doen. Alleen zo kunnen wij je nieuw account linken met je reeds bestaande profiel en jouw donatiegeschiedenis. Indien je nieuw account niet gelinkt werd met je bestaande profiel, zal je jouw donatiehistoriek niet kunnen zien.
Heb je tijdens de registratie aangegeven je donornummer niet te kennen? Of heb je aangegeven nog nooit gedoneerd te hebben, maar heb je dit ooit wel al eens gedaan? Dan kan je achteraf steeds nog je donornummer linken met je profiel om je donatiehistoriek op te volgen.
Vind hier meer info over waar je jouw donornummer kan vinden.
5. Waar kan ik mijn donornummer vinden?
Je krijgt het onderaan elke nieuwsbrief, uitnodiging voor je bloedinzameling per e-mail en op de postdonatie donorkaart. Je kan het ook aanvragen via donorportaal@rodekruis.be.
2. Jouw gegevens in het donorportaal
1. Welke info vind ik terug in het donorportaal?
Eenmaal je aangemeld bent, vind je bovenaan rechts enkele opties terug.
Onder 'Mijn afspraken' zie je jouw geplande afspraken.
Via 'Vragen en contact' kom je op onze pagina met veelgestelde vragen terecht (deze dus).
Door op je naam te klikken, kom je in een menu terecht met volgende topics:
- Mijn profiel: Hier kan je onder meer je bloedgroep, donatiehistoriek, oproepbaarheid, voorkeurslocatie en contactgegevens terugvinden. Je kan je contactgegevens hier wijzigen, net zoals je voorkeurslocatie (voor bloed, plasma en plaatjes). Deze kunnen ook rechstreeks via de menu gewijzigd worden.
- Gegevens wijzigen: Hier kan je jouw e-maildres, telefoonnummer, taal en intresse in bloed, plasma, plaatjes wijzigen.
-
- Wachtwoord wijzigen: Hier kan je een nieuw wachtwoord registreren. ! Opgelet: vanuit deze pagina kan je niet meer terug naar het donorportaal, tenzij door in je browser zelf naar de voorgaande pagina's te gaan.
- Voorkeuren: Hier kan je jouw locatievoorkeuren terugvinden en indien gewenst, aanpassen.
- Donatiegeschiedenis: Hier kan je jouw donatiegeschiedenis terugvinden.
- Melding maken: Hier kan je terecht voor zowel administratieve als medische vragen en opmerkingen. Ook klachten kunnen hier achtergelaten worden.
- Link mijn donornummer: Indien je een probleem opmerkt met je historiek is het nuttig om via deze weg je donornummer te linken.
2. Onder mijn donaties vind ik een overzicht terug met mijn opkomsten. Het totaal aantal donaties waarvoor ik gehuldigd werd, komt hiermee niet overeen.
Voor een huldiging komen enkel de effectieve donaties in aanmerking. Kwam je een keertje langs maar mocht je toen niet doneren? Dan telt deze opkomst niet mee in je huldigingsaantal van effectieve donaties maar wel in je aantal opkomsten dat weergegeven wordt op het donorportaal.
3. Hoe komt het dat ik niet al mijn donaties zie staan in mijn donatiegeschiedenis?
We tonen enkel donaties die je bij Rode Kruis-Vlaanderen hebt gedaan. Doneerde je in het verleden elders (bijvoorbeeld bij Croix-Rouge de Belgique – Communauté francophone), dan wordt dit niet meegeteld in het overzicht.
Daarnaast kan het zijn dat je reeds bestaande profiel nog niet gekoppeld is aan je nieuwe account. Je kan dit doen door via het menu 'Link mijn donornummer' toe te voegen. Voor meer info kan je terecht bij de vraag hierboven.
3. Afspraken maken
1. Kan ik een afspraak maken om bloed te geven op een bloedinzameling in mijn buurt?
Ja, zowel voor onze donorcentra als de mobiele bloedinzamelingen is het zelfs verplicht om een afspraak te maken voor donatie van bloed en plasma.
2. Kan ik een afspraak maken via het donorportaal om bloedplaatjes te geven?
Voor bloedplaatjes vragen we je om een afspraak te maken via je donorcentrum. Dit kan ter plaatse of telefonisch. Je vindt de contactgegevens van je donorcentrum hier terug.
Dit omdat niet iedereen in aanmerking komt voor donatie van bloedplaatjes en de nood aan donaties sterk wordt bepaald door de voorraad op dat moment. Hou er dus rekening mee dat een geboekte afspraak steeds kan worden geannuleerd of verzet.
3. Twijfel je of je nu al opnieuw mag doneren?
Op de homepagina van het donorportaal vind je deze informatie terug via het menu. Onder de rubriek 'Mijn profiel' zie je 'Vanaf wanneer mag ik terug doneren' staan met de juiste data.
Deze data kunnen verschillend zijn voor bloed, plasma en bloedplaatjes aangezien hier andere wachttijden voor zijn.
Vul daarnaast voor alle zekerheid ook nog even de donorzelftest in voor je een afspraak maakt en voor je langskomt.
4. Wijzigen gegevens
1. Kan ik zelf bepalen waar ik wens te doneren?
Natuurlijk mag je zelf kiezen waar je komt doneren!
Je kan je locatievoorkeur zelf aanpassen. Dit doe je door via het menu te navigeren naar 'Voorkeuren' en daar de juiste locatie te selecteren voor bloed, plasma en bloedplaatjes.
2. Waarom kan ik enkel mijn contactgegevens aanpassen en niet mijn adresgegevens?
Via het menu kan je navigeren naar 'Gegevens wijzigen'. Hier kan je jouw telefoonnummer, e-mailadres en taalvoorkeur aanpassen.
Je adresgegevens worden automatisch ingegeven door het inlezen van je eID. Daarom kan je deze niet zelf wijzigen via je account.
Ben je recent verhuisd en wens je deze adreswijziging door te geven, kom dan langs voor een donatie. Hierbij zal je eID immers opnieuwen ingelezen worden en je gegevens aangepast worden. Duurt het nog te lang tot je volgende donatie, stuur dan een bericht naar bloed@rodekruis.be.
3. Kan ik mijn voorkeur afnameplaats veranderen?
Je kan zelf je afnameplaatsen beheren. Wijzigingen kunnen via 'Voorkeuren' in het menu doorgegeven worden.
4. Kan ik mijn wachtwoord wijzigen?
Je kan je wachtwoord wijzigigen door op de startpagina te klikken op 'Wachtwoord vergeten'.
Opgelet: op het einde van het proces kom je terecht op een pagina die bevestigt dat je wachtwoord werd gewijzigd. Van hieruit kan je niet terugkeren naar het donorportaal. Je zal zelf opnieuw naar het donorportaal moeten surfen.